Academie voor Beeld
Muziek & Woord Stad Menen

![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|
Fotokunst
vierde graad (4u/week/10 jaar) en specialisatie (8u/week/2 jaar)
YOU DON'T TAKE A PHOTO,
YOU MAKE IT.
Is iedereen een kunstenaar?
Dat geloof ik wel ja.
Moet iedereen een kunstenaar zijn?
Nee, zeker niet.
Maar iedereen is of kan wel creatief zijn.
Onze maatschappij heeft creatieve geesten nodig.
Mensen die buiten de lijntjes durven kleuren.
Kunstonderwijs kan jongeren en volwassenen helpen die mindset bij te brengen.
Kunst en cultuur geven letterlijk stof tot nadenken en zorgen voor een dialoog.
Kunstenaars zijn dus vrijdenkers en bruggenbouwers.
Fotografen zien 'de dingen' anders.
TWEE SPOREN
Eén groep studenten, één docent, projectmentoren, supertoffe fotoprojecten en opdrachten, artistiek of heel erg toegepast.
Twee hoofdsporen: artistieke fotografie en toegepaste fotografie, met het accent op vrijheid en creativiteit.
Onze opleiding onderscheidt zich van andere door een bijzonder intensieve, individuele intensieve begeleiding, inzicht in wat fotografie is.
Eerst werk je vooral aan open opdrachten die helpen om eigen beelden en ideeën te creëren. Gaandeweg ontwikkelt zich een persoonlijke vraagstelling naar een vorm,
en je eigent je een documentair onderzoekende methode toe. Dat gebeurt o.a. in dialoog met de docent die zijn eigen open artistieke en toegepaste visie en ervaring op fotografie heeft en als maker in het werkveld staat, en voor wie het atelier ook als ontmoetingsplek fungeert.
Ondertussen verken je ook allerhande technische mogelijkheden van fotografie. Naarmate de opleiding vordert, fotografeer je meer vanuit eigen denkprocessen. De technische kant van fotografie is voor ons geen doel op zich, wel vormt ze een noodzakelijke onderbouw om gericht bepaalde beelden te kunnen maken.
Elk jaar krijg je als student de mogelijkheid waarin je je ambities als fotograaf scherpstelt in een eigen artistiek project. Uw persoonlijke verhaal bundelen in één sterke fotobeeldenreeks.
Wie bij ons aan fotografie begint, denkt niet enkel aan het beeld zelf, maar ook over de mogelijke contexten waarin dat beeld zal worden bekeken.
Je leert je je werk tentoonstellen en publiceren.
KENNIS
De enige vorm van kennis is ervaring. (Einstein)
In het fotoatelier komt al onze gezamenlijke ervaring wekelijks samen.
Hoe boeiend is dat niet!
Visualiseren, fotoplans opstellen, onderhandelingen met opdrachtgever, model, rekwisiteur, visagist, test-shoots en contactsheets maken, de best-off-selecteren, retoucheren, testprint, tentoonstelling, het resultaat samen evalueren
Elkaar inspireren en samen fotograferen.
Artistieke en commerciële fotografie | Opdrachten binnen en buiten de academie | Digitaal atelier | Studiereizen | Workshops | Zwart-wit fotografie | Kleurfotografie | Reportage | Portret | Studio | Ondersteunende software (photoshop, bridge) | Correct printen | Foto website | enz. …
Voor inschrijvingen schooljaar 2022-23 | neem contact op met beeld@menen.be
Vanaf 6 juni om 14u
LEERKRACHT
Charif Benhelima / website: klik hier
Luc Dewaele / website: klik hier
2022-2023
donderdag 18u – 21u30
vak: 4u fotokunst
Specialisatie | vakken: 4u fotokunst & 4u keuzeatelier (tekenkunst, grafiekkunst, projectatelier, ...)
Specialisatie kan enkel gevolgd mits toelating. Daarnaast is het ook de bedoeling dat het keuzeatelier gelinkt is aan het vak/aterlier waar je wenst in te specialiseren. Vb. Binnen grafiekkunst zal je jouw foto's artistiek gaan verwerken binnen fotopolimeer.
LOCATIE
Hoofdgebouw Menen
Uurrooster onder voorbehoud (10.06.2022)
2021-2022
DATA | kalender in pdf
woensdag van 18u tot 21u30 / 2- wekelijks | Charif Benhelima
data | klik hier
zaterdag van 9u30 tot 13u / 2- wekelijks | Charif Benhelima
data | klik hier
donderdag 18u30 – 21u10 (wekelijks) | Luc Dewaele
vakken: 7u fotokunst en 1u kunst & cultuurfilosofie met leerkracht Peter Jonnaert (volgens kalender)
LOCATIE
Hoofdgebouw Menen
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() |